Ki oldı pâye-i mi‘râcı ‘âlî ‘arş-ı
a‘lâdan
(“Ev
edna” yakınlığının tek sahibi ,Hakk’ın sohbetinin muhatabı arş-ı a‘lâda mirac mertebesine yükseldi.)
“ev
edna “ ibaresi Necm Suresi’nin dokuzuncu ayetinde geçmektedir. İki yay kadar
veya daha yakın oldu anlamına gelmektedir. Burada peygamberimizin miraca
çıktığında Hakk’a ne kadar yakın olduğu anlatılmaktadır.
·
‘Alîdür ol ki cevher yerine şemşîr-i kahrında
Kazâ menşûr-ı feth itdi rakam
“innâ fetahnâ”[2]
.
“inna fetahna” ibaresi Fetih Suresi
birinci ayette geçmiştir. Hudeybiye Musalahası’ından dönen peygamberimize bir
müjde olarak bu ayet inmiştir. Aslında bu musalaha ile büyük bir zafer
kazandıklarını Allah Teala kullarına bildirmiştir.Bu beyitte ise genel manada
Hz Ali’nin cesareti şecaeti anlatılmaktadır.Onun vesilesiyle bir fethin
gerçekleştiği dile getirilir
·
Hüsn-i hulkı[3] müsellem-i âfâk
Lutf-ı nutkı mu‘abbir-i ilhâm
Buarada hüsn-i hulk tabiyle peygaberimizin “Ben güzel
ahlakı tamamlamak için gönderildim” hadisine atıf yapılmıştır. Hüsn-i hulk güzel ahlak
demektir. Beyitte peygamberimiz güzel ahlakın sahibi ve ilhamın veye vahyin
aracısı olarak belirtilmiştir.
·
Ey cemâlün âftâbı “rahmetel
lil alemın”[4]
Pertev-i
kandîl-i mihrâbun “hüdel lil müttekıyn”[5]
“Rahmetel
lil alemin hibabına mazhar olan parlak yüzlü hüdel lil müttekıyn mihrabının
ziyası olan ey nebi.”Peygamberimize yapılan bu hitap bizzat Kuran-I
Kerim’de Enbiyâ
S., 21/ 107 geçmektedir.
Peygamberimizin alemlere rahmet merhamet için Allah tarafından gönderildiği bu
ayette dile getirilmektedir.
Yine
ikinci mısrada geçen hüdel lil müttekıyn Bakara Suresi’nin ikinci ayetinde
geçmektedir. Kuran-I Kerim’in muttakiler için
hidayet kaynağı olduğu, muttakilerin ona sarılmalarının gerektiği ifade
edilmektedir.
·
Çün tufeylündür zuhûr-ı enbiyâ vü evliyâ
Şânuna “levlâk”[6]bürhânı hitâb-ı
bihterîn
Levlâk
ibaresiyle peygamberimize atıf yapılmıştır. Bu ifade Keşfü’l-Hafâ ‘da “levlake
levlake ma halaktül eflak” hasinde geçmektedir. Hadis kriterleri açısından tenkit edilen bir hadis
olmakla birlikte mana olarak bir gerçeği anlatmaktadır. Hadise göre Allah
peygamberimize “Sen olmasaydın alemleri yaratmazdım” demiştir.
·
Ey ser-firâz-ı tâc-ı “Le amruke”[7]habîb-i Hakk
Sen
muktedâ vü hayl-i resül sana muktedî
“Ey
Hakk’ın sevgilisi “Le amruke”[8] tacını göklere
yükselten , sen tabi olunansın ve birçok resul de sana tabi” . Le amruke ömrüne
yemin olsun ki demektir. Bu ibare Hicr Suresi’nin yetmiş ikinci ayetinde
geçmektedir.Bu kısımda Hz Lut ve onun kavmi anlatılır.Lut Kavmi’nin ne büyük
sapıklık içinde olduğu onun resulüne şöyle bildirilmektedir; ( Resûlüm !)
Hayatın hakkı için onlar, sarhoşlukları içinde bocalıyorlardı.”[9]
·
‘Ömerdür kim miyân-ı hakk u bâtıl farkı zâhirdür
Anunçün ismi mahsûs oldı Fârûk[10] ile esmâdan
Bu beyite de hz Ömer’e Faruk isminin nasıl verildiği dile
getirilmek istenmiştir. Hz ömer’in münafıkların davasını kılıcıyla çözmesi
üzerine Nur Suresi elli dokuzuncu ayet gelmiştir. Kendisine de hak ile batılı
ayıran anlamın Faruk denilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder